Monday, June 25, 2007

Del 2 Verksamhetsberättelse

Efter mitt möte med Justitieminister Thomas Bodström i November

2005


Efter att jag hade träffat Justitieminister Thomas Bodström i november 2004 och jag i nyheterna frågat honom om hur vi skulle få ekonomisk kompensation för alla kostnader vi har med skyddad identitet och kvarskrivning i kombination så sade Justitieministern att :- Ingen skall förlora ekonomiskt på skyddad identitet och kvarskrivning i kombination.

Då bestämde jag mig på allvar att utreda de ekonomiska konsekvenserna och förmedla dem till regering, riksdag, socialstyrelse och media.

Jag kontaktade Katarina Weinehall på Umeå universitet för att förhöra mig om hennes pågående arbete inom området.

2005-02-06 artikel kvinnofrids forum- Det är ett straff att leva med skyddad identitet

Länk finnes...


2005-08-10

Telia röjde skyddad identitet

En kvinna i Sjuhärad som lever med sina barn under hot fick sin identitet röjd av Telia. Marianne är hotad av sin ex-make som letar efter henne och barnen. Därför har hon skyddad identitet och lever under ett annat namn. För två veckor sedan satte hon hjärtat i halsgropen när Telia skickade ut en räkning i hennes riktiga namn och till hennes riktiga adress.

Telia har tidigare blivit anklagad för att röja människors identiteter. Och nu har det hänt igen. Marianne har flyttat sex gånger på de senaste tre åren och hon har bott i flera olika kommuner. En stor del av hennes liv går åt till olika försiktighetsåtgärder för att undvika att röja sej själv och sina barn. Telia kan ha brutit mot sekretesslagstiftningen och Charlotte Löfgren, pressansvarig medger att Telia gjort fel. Det är ett system som fungerar helt automatisk och vi har inte gjort de justeringar som behöver göras för dolda abbonemang, säger hon

Efter mitt möte med Justitieminister Thomas Bodström i November

© Copyright Sveriges Radio 2007


14:39 | tisdag 9 augusti 2005

Allt fler får skyddad identitet

1800 personer i Västra Götaland lever med skyddad identitet. Det här är en pressad tillvaro för den drabbade och det saknas lösningar för hur problemen ska hanteras. Trots det ökar den här typen av människor med skydd med tio procent per år.


Marianne och hennes barn är utsatta för hot från ex-maken och har levt länge med skyddad identitet. Marianne har inte haft något jobb under de här elva åren. Hon vågar inte eftersom arbetsplatsen skulle kunna avslöja hennes riktiga identitet.

Länk finns till radioprogrammet...

Tog kontakt med Human rights i Sverige och beskrev hur situationen för oss hotade kvinnor ser ut. De skrev då artikeln Skyddad identitet förlorad integritet och uppvaktade Demokratiminister Jens Orback och Justitieminister Thomas Bodström

Länk finnes...



2006


2006 bestämde jag mig för att fortsätta att ägna min tid vår problematik i vardagen med skyddad identitet och att få möjligheten till ekonomisk kompensation i samband med skyddet. Ansvarsfrågan måste ses över och rätten till ersättning för förlorade arbetsinkomster, pensionssparande och förmåner har varit huvudmålet.

2006 02 17 Året började med mitt möte med socialtjänstminister Morgan Johansson,

målet med mitt möte med honom var att han skulle få ett ansikte på en av alla kvinnor som lever med skyddad identitet och kvarskrivning i kombination.

Jag förklarade min och barnens livssituation och hotbild.

Jag överlämnade samtidigt de ekonomiska beräkningar och avslag på ekonomiskt bidrag som jag har fått från min hemkommun och bad honom granska dem. Där finns bla avslag på ekonomiskt stöd för kostnad för vapenlicens för pepparspray. Ett skydd som polisen ansåg att jag behövde.

TV 4 fanns på plats och det sändes i nyheterna.

Länk finnes till tv-programmet...



Skydd för våldsutsatta kvinnor måste bli en rättighet.
Hon sitter mitt emot mig, i mitt tjänsterum på socialdepartementet…

Bättre skydd för misshandlade kvinnor

Socialtjänstminister Morgan Johansson tillsatte en utredning

Flykten från misshandeln ruinerar henne/artikel om mig Dina pengar 2006-09-14


Den 22 oktober fick jag äntligen möjlighet att åka upp till riksdagen och träffade Moderatkvinnornas ordförande Magdalena Andersson som arbetar med ett förlag om skyddsänglar.



2007


Jag har fått mitt första brevsvar från Vår nya Justitieminister Beatrice Ask. Hon var vänlig att skicka med information om den senaste utredningen. Dir. 2006:84 Kommittédirektiv Förstärkt skydd för personer som utsätts för hot eller förföljelse. Förmodligen helt oinformerad att jag har krävt denna utredning sedan 2004!


Den som är intresserad av de offentliga länkarna som finns eller den som vill ha mer information om Mariannes arbete: maila på actforum@gmail.com









0 Comments:

Post a Comment

<< Home